Právo na zapomnění
Právo na zapomnění, někdy také nazýváno Právo být zapomenut, je právo uživatele být zapomenut v internetovém prostředí. Jedná se o právo, jehož primárním úkolem je chránit soukromí uživatele. V praxi to znamená, že pokud o uživateli nějaká internetová služba shromažďuje osobní informace, je povinna je na základě jeho žádosti smazat.
Předpisy Evropské unie v obecné rovině tuto povinnost rozšířily o taxativní povinnosti pro provozovatele internetových vyhledávačů. Za způsob, jakým se předpisy provádí, sklidila Evropská unie ze strany zainteresované komunity kritiku.
Jak to tedy má fungovat?
Pokud existuje webová stránka, která může ovlivnit pověst uživatele, má tento uživatel právo požádat vyhledávač (Google, Bing, Seznam apod.), aby stránku odstranil ze svého indexu – resp. nezobrazoval ve výsledcích hledání. Vyhledávač žádost posoudí a je-li vyhodnocena jako oprávněná, odstraní patřičnou stránku ze svého indexu. Neznamená to však, že údaje o uživateli budou odstraněny z předmětné webové stránky – jen bude hůře dohledatelná. Odstranění příspěvku musí uživatel vyjednat s provozovatelem patřičné webové stránky.
Na zamyšlenou…
Má vrah nebo pedofil právo na výmaz veškerých článků, kde je zmíněno, že se dopustili trestných činů? Nebo je na místě právo běžného uživatele se dozvědět o těchto osobách a jejich činech?
Jak to tedy funguje?
Běžný internetový uživatel zatím svou digitální stopu tolik nestuduje, často ani netuší, že nějakou digitální stopu užíváním internetu za sebou zanechává. Málokdy tedy sám tohoto práva využije. Právo na zapomnění je tak nezřídka využíváno k cenzuře tisku nebo zastření reálných faktů, která mohou být pro určité skupiny nepohodlné.
Navíc právo na zapomnění, které musí vyhledávače ctít, je platné pouze pro geografické území Evropské unie. Mimo toto území jsou i odstraněné informace stále dohledatelné. Snaha Evropské unie je rozšířit toto právo celosvětově, avšak v tomto případě je dle odborníků toto neproveditelné, neboť naráží na zásady mezinárodního práva.
Zdroje:
KOHOUT, Roman. Internetem bezpečně: jak se nestat obětí virtuálního predátora. Karlovy Vary: You connected, 2017. ISBN 978-80-270-2897-9.
Podívej se na fotky nebo videa:
Odchod z domova
Co dělat při setkání s trestnou činností?
Rizika hazardních her
Drogy a jak je odmítnout
Dospívání dítěte a jeho bezpečí
Bezpečí mimo domov.
Co dělat pokud jsi obětí nebo svědkem šikany?
Bezpečí domaStáhni si:
Může se hodit:
Související články:
Skutečně se stalo:

Falešný bankéř znovu v akci. Ženu z Karvinska připravil o tři miliony korun
Jen oči pro pláč bohužel zůstávají lidem, kteří „naletí“ falešným bankéřům. A že jich není zrovna málo. Od ledna se moravskoslezští policisté zabývají zhruba 40…Zjistit více
Investice do ropy se prodražila. Senior naletěl podvodníkovi a přišel o více než 330 tisíc korun
Během týdne přišel senior ze Šumperka o více než 330 tisíc korun. Ve druhé polovině března si našel inzerát s možností investování do akcií. Na uvedené číslo…Zjistit více
Uvěřil, že mu umělá inteligence zhodnotí investice. Zjistil, že si na něj někdo vzal úvěry ve výši 1,2 milionu korun
Na olomoucké kriminalisty se obrátil 51letý muž z Olomouce, který se stal obětí podvodníka. Muž někdy před půl rokem zareagoval na sociální síti na reklamu…Zjistit více
Neznámý volající nabídl seniorce milion korun. Měl to být příspěvek důchodcům z evropských fondů
Pokud vás po telefonu osloví neznámá osoba s výhodnou finanční nabídkou čehokoliv, rozhodně zbystřete a nenechte se přesvědčit k jakýmkoliv výhodným „investicím…Zjistit více
Podvody na internetu si měla žena přijít na 16,5 milionu korun. Před spravedlností uprchla na Tenerife
Kriminalistům z oddělení kybernetické kriminality Krajského ředitelství policie Olomouckého kraje se podařilo objasnit podvody v online prostoru se škodou téměř…Zjistit více
Muž z Kroměřížska uvěřil neznámému volajícímu. Přišel o 600 tisíc korun
Kroměřížští kriminalisté řeší případ podvodného telefonátu, který muže přesvědčil o nabytí zisku z předešlých investic. Následným poskytnutím vzdáleného…Zjistit více
Na internetu chtěl koupit vysněné hodinky za téměř sto tisíc korun. Poštou mu přišly tři svíce
Po značkových hodinkách zatoužil šestačtyřicetiletý muž z Brněnska. Vyhledal na internetu inzerát, v němž prodejce vysněný model hodinek nabízel prostřednictvím…Zjistit více
Žena chtěla na internetu prodat dětskou lyžařskou přilbu za 250 korun. Přišla o 250 tisíc
V úterý se na šumperské kriminalisty obrátila 38letá žena, která se měla stát obětí podvodníka. Žena nabízela prostřednictvím inzertního portálu k prodeji…Zjistit více
Podvodník se vydával za policistu i bankéře. Žena naštěstí vše včas prokoukla
Benešovští kriminalisté se od konce minulého týdne zabývají případem podvodu, při kterém se na 33leté ženě snažil vylákat peníze falešný policista a bankéř.…Zjistit více
Naše webovĂ© stránky pouĹľĂvajĂ cookies
KliknutĂm na "PĹ™ijmout vše a pokraÄŤovat" pĹ™ijmete všechny typy souborĹŻ cookie nebo klepnutĂm na "Zjistit vĂce a pĹ™izpĹŻsobit" mĹŻĹľete zjistit vĂce informacĂ o souborech cookie a zmÄ›nit jejich nastavenĂ. Váš souhlas a nastavenĂ mĹŻĹľete kdykoliv zmÄ›nit odkazem "NastavenĂ cookies" umĂstÄ›nĂ˝m v zápatĂ. Informace o zpracovánĂ osobnĂch ĂşdajĹŻ naleznete na stránce
GDPR. Náš web pouĹľĂvá soubory cookies, kterĂ© jsou nezbytnĂ© k jeho fungovánĂ. S vašĂm souhlasem budeme pouĹľĂvat takĂ© dalšà soubory cookies a zpracovávat vaše osobnĂ Ăşdaje pro analĂ˝zu chovánĂ a vytvářenĂ statistik. Souhlas mĹŻĹľete kdykoliv odvolat odkazem "NastavenĂ cookies" umĂstÄ›nĂ˝m v zápatĂ. PodrobnĂ© informace o cookies naleznete kliknutĂm na tlaÄŤĂtko "Zjistit vĂce".
Zjistit vĂce a pĹ™izpĹŻsobit
Přijmout vše a pokračovat
O cookies
Cookies jsou malĂ© textovĂ© soubory, kterĂ© jsou uloĹľeny pĹ™i návštÄ›vÄ› webu ve vašem zaĹ™ĂzenĂ (poÄŤĂtaÄŤ, tablet, smartphone, smart tv) a sloužà k účelĹŻm, kterĂ© jsou uvedeny nĂĹľe. Cookies lze rozlišovat na cookies prvnĂ strany a cookies tĹ™etĂch osob. Cookies prvnĂ strany jsou cookies pouĹľĂvanĂ© našà webovou aplikacĂ. Cookies tĹ™etĂ strany jsou pĹ™edávány tĹ™etĂ stranÄ›, která pro nás zpracovává urÄŤitĂ© Ăşlohy. Dalšà informace o cookies a jejich nastavenĂ v prohlĂĹľeÄŤi naleznete v nápovÄ›dÄ› vašeho prohlĂĹľeÄŤe.
TechnickĂ© cookies jsou nezbytnĂ© pro technickĂ˝ provoz a zajištÄ›nĂ funkÄŤnosti webovĂ© stránky. Jedná se o cookies prvnĂ strany. PouĹľĂvánĂ je zaloĹľeno na našem oprávnÄ›nĂ©m zájmu poskytnout provozuschopnĂ˝ web. ObecnÄ› však mĹŻĹľete pouĹľĂvánĂ cookies v prohlĂĹľeÄŤi zakázat, v takovĂ©m pĹ™ĂpadÄ› ale nemusĂ web pracovat zcela správnÄ›.
Název | Doba uloženà | Původ | Doména |
---|
_SID | 30 dnů | Záchranný kruh | zachranny-kruh.cz |
obsahuje identifikátor php session |
_cc | 180 dnů | Záchranný kruh | zachranny-kruh.cz |
obsahuje informace o souhlasu s pouĹľitĂm cookies |
au | 60 minut | Záchranný kruh | zachranny-kruh.cz |
obsahuje identifikátor přihlášenà uživatele |
yt-* | 13 mÄ›sĂcĹŻ | YouTube | |
|
FunkÄŤnĂ soubory cookie obsahujĂ informace o preferencĂch a nastavenĂ uĹľivatele. Jedná se o cookies prvnĂ strany. Tyto cookies nejsou nezbytnĂ© a jsou pouĹľĂvány na základÄ› vašeho souhlasu. V pĹ™ĂpadÄ› nesouhlasu mĹŻĹľe bĂ˝t funkÄŤnost webu omezená.
Název | Doba uloženà | Původ | Doména |
---|
pl_vol | Session | Záchranný kruh | |
obsahuje nastavenou hlasitost přehrávače audio souborů |
StatistickĂ© soubory cookie obsahujĂ informace ke zpracovánĂ statistik, kterĂ© nám poskytujĂ informace o tom, jak jsou stránky pouĹľĂvány a pomáhajĂ nám k jejich zlepšenĂ. Tyto cookies jsou pouĹľĂvány pouze s vašĂm souhlasem.
Název | Doba uloženà | Původ | Doména |
---|
_uix | 365 dnů | Záchranný kruh | zachranny-kruh.cz |
|
NID, VISITOR_INFO1_LIVE, PREF, CGIC, pm_sess, YSC, IDE, ANID, CONSENT, __Secure* | 13 mÄ›sĂcĹŻ | YouTube | youtube.com |
VĂce informacĂ naleznete zde. |
_ga*, __utm*, NID | 13 mÄ›sĂcĹŻ | Google Analytics | |
VĂce informacĂ naleznete zde. |
MarketingovĂ© cookies majĂ pĹŻvod od externĂch reklamnĂch spoleÄŤnostĂ a pouĹľĂvajĂ se ke shromažďovánĂ informacĂ o webovĂ˝ch stránkách navštĂvenĂ˝ch uĹľivatelem. Tyto cookies jsou pouĹľĂvány pouze s vašĂm souhlasem.
Název | Doba uloženà | Původ | Doména |
---|
NID, ANID, IDE, DSID a dalšà | 13 mÄ›sĂcĹŻ | Google Ads | |
sloužà k remarketingu, měřenĂ reklamnĂ efektivity, ukládánĂ a sledovánĂ konverzĂ VĂce informacĂ naleznete zde. |