Řidičský průkaz „nanečisto“ – rakouský model získávání řidičského průkazu
Český systém vzdělávání a připravování budoucích řidičů vybízí ke spoustě otázek. Například přišla Vám příprava v autoškole na reálný provoz dostatečná? Bylo pro Vás řízení po dokončení autoškoly jednoduché? Bylo pro Vás absolvování autoškoly bez předchozích zkušeností komfortní? Statistiky bohužel ukazují, že právě mladí řidiči s délkou praxe mezi 1 - 2 rokem zaviní nejvíce smrtelných a závažných dopravních nehod. Jedním z faktorů ovlivňující tento fakt může být nedostatečná příprava na reálný provoz v kombinaci s vědomím řidiče, že po úspěšném získání řidičského oprávnění již není žádná zpětná kontrola a možnost jak by mohl o svůj nabytý průkaz přijít.
Podívejme se, ale na příklady jiných zemí, kde řidičský průkaz není samozřejmostí a k jeho získání vede trnitější cesta. Rakousko od roku 2003 zavedlo tzv. dvoufázový princip získávání řidičského průkazu. Žák, který získání řidičské oprávnění jej musí zhruba po čtvrtletní době obhájit. Říkáte si k ničemu? Pro tento krok ovšem hovoří statistiky. Od zavedení dvoufázového principu se podařilo Rakousku snížit nehodovost mladých řidičů ve věku 17 až 25 let o 30%!
Jak tedy řidičský průkaz u našich sousedů probíhá? V první fázi si řidič vybere variantu, jakou chce řidičský průkaz získat. Na výběr má tři možnosti: celý průběh v autoškole, podílově mezi rodinou a autoškolou nebo zcela samostatně pod průběžným dohledem z autoškoly. Jakmile žák dokončí klasickou první fázi, získává řidičské oprávnění a může jezdit. Zde však přichází na řadu právě druhá „zdokonalovací fáze“. Žák je zhruba po čtvrt roce z autoškoly vyzván, aby se dostavil k obhajobě svého řidičáku. V této fázi nejprve instruktorovi demonstruje svoji jízdu, přičemž střídá různé úseky a režimy v silničním provozu např. polní cestu, méně frekventované silnice, kostky či dálnice nebo průjezd městskými částmi. Sekce trvá cca 45 minut a po ukončení si instruktor s žákem jeho jízdu krátce vyhodnotí, probere s ním chyby, kterých se žák během jízdy dopustil, a pomalu přecházejí do další fáze.
Následuje zdokonalovací výcvik jízdy ve speciálním polygonu, kde se žák vyzkouší řadu situací, rozdíl brzdné dráhy na suchém a mokrém povrchu, slalom mezi kužely opět na suchém i mokrém povrchu nebo vyhýbání se překážce z vodní stěny v zatáčce doleva i doprava a to opět na obou typech povrchu.
Na závěr čeká žáka rozhovor s psychologem, se kterým probere rizika provozu, příčiny nehod a vyhýbání se nebezpečným situacím. Zároveň žák absolvujte poslední školení o moderním způsobu jízdy, kde je kladen především důraz na plynulost a předvídání. Nyní je jeho řidičský průkaz již definitivní. Takový průběh autoškoly nachystá studenta co nejlépe, na řadu rizikových situací, které mohou na vozovce nastat. Mladý řidič pak nutně nezmatkuje, není tolik šokován náhlou změnou jízdních podmínek, lépe si uvědomuje zodpovědnost svého počínání a vážnosti hrozících následků.
Pokud jste úspěšně složili autoškolu, ale stále se za volantem necítíte dostatečně komfortně, zkuste využít některou z rad.
Zdroje:
BARTÁK, Petr. Jak se dělá autoškola v Rakousku: Nehody mladých snížili o 30 procent. Auto.cz [online]. neuvedeno: CZECH NEWS CENTER, 2019, 8.6.2019 [cit. 2021-04-14]. Dostupné z: https://www.auto.cz/jak-se-dela-autoskola-v-rakousku-nehody-mladych-snizili-o-30-procent-129553
Besip Statistiky nehodovosti. IBesip [online]. neuvedeno: BESIP, 2021 [cit. 2021-04-14]. Dostupné z: https://www.ibesip.cz/Statistiky/Statistiky-nehodovosti-v-Ceske-republice
Jak tedy řidičský průkaz u našich sousedů probíhá? V první fázi si řidič vybere variantu, jakou chce řidičský průkaz získat. Na výběr má tři možnosti: celý průběh v autoškole, podílově mezi rodinou a autoškolou nebo zcela samostatně pod průběžným dohledem z autoškoly. Jakmile žák dokončí klasickou první fázi, získává řidičské oprávnění a může jezdit. Zde však přichází na řadu právě druhá „zdokonalovací fáze“. Žák je zhruba po čtvrt roce z autoškoly vyzván, aby se dostavil k obhajobě svého řidičáku. V této fázi nejprve instruktorovi demonstruje svoji jízdu, přičemž střídá různé úseky a režimy v silničním provozu např. polní cestu, méně frekventované silnice, kostky či dálnice nebo průjezd městskými částmi. Sekce trvá cca 45 minut a po ukončení si instruktor s žákem jeho jízdu krátce vyhodnotí, probere s ním chyby, kterých se žák během jízdy dopustil, a pomalu přecházejí do další fáze.
Následuje zdokonalovací výcvik jízdy ve speciálním polygonu, kde se žák vyzkouší řadu situací, rozdíl brzdné dráhy na suchém a mokrém povrchu, slalom mezi kužely opět na suchém i mokrém povrchu nebo vyhýbání se překážce z vodní stěny v zatáčce doleva i doprava a to opět na obou typech povrchu.
Na závěr čeká žáka rozhovor s psychologem, se kterým probere rizika provozu, příčiny nehod a vyhýbání se nebezpečným situacím. Zároveň žák absolvujte poslední školení o moderním způsobu jízdy, kde je kladen především důraz na plynulost a předvídání. Nyní je jeho řidičský průkaz již definitivní. Takový průběh autoškoly nachystá studenta co nejlépe, na řadu rizikových situací, které mohou na vozovce nastat. Mladý řidič pak nutně nezmatkuje, není tolik šokován náhlou změnou jízdních podmínek, lépe si uvědomuje zodpovědnost svého počínání a vážnosti hrozících následků.
Pokud jste úspěšně složili autoškolu, ale stále se za volantem necítíte dostatečně komfortně, zkuste využít některou z rad.
BARTÁK, Petr. Jak se dělá autoškola v Rakousku: Nehody mladých snížili o 30 procent. Auto.cz [online]. neuvedeno: CZECH NEWS CENTER, 2019, 8.6.2019 [cit. 2021-04-14]. Dostupné z: https://www.auto.cz/jak-se-dela-autoskola-v-rakousku-nehody-mladych-snizili-o-30-procent-129553
Besip Statistiky nehodovosti. IBesip [online]. neuvedeno: BESIP, 2021 [cit. 2021-04-14]. Dostupné z: https://www.ibesip.cz/Statistiky/Statistiky-nehodovosti-v-Ceske-republice