Viditelnost na silnici je věcí vech účastníků provozu
Jízda či chůze v mlze, při silném deti nebo v nočních hodinách jsou pro vechny účastníky silničního provozu situace se zvýeným rizikem. Například u téměř čtvrtiny dopravních nehod s účastí chodce je vina na straně řidiče vozidla v důsledku omezené viditelnosti. Naopak chodec přehlédne ze stejného důvodu vozidlo ve více ne deseti procentech.
A je ji vina při nehodách za sníené viditelnosti prokázána jakékoliv zúčastněné straně, je bez pochyby, e moností k nápravě a sníení následků často váných dopravních nehod je celá řada. Dlouhodobá statistika Centra dopravního výzkumu a BESIP potvrdila, e za posledních 14 let byl podíl usmrcených chodců na silnicích v noci vdy více ne poloviční (v loňském roce 53 %) a problémem jsou podle očekávání předevím podzimní a zimní měsíce v roce.
"Ve dne sniuje správné osvětlení pravděpodobnost, e nehoda skončí jako smrtelná, o celou čtvrtinu. V noci je ale riziko nehody končící smrtí některého z jejích účastníků více ne dvakrát větí ne za dne. Proto správné osvětlení a respektování pravidla ´vidět a být viděn´ je zde zcela zásadní," zdůrazňuje základní pravidlo Ing. Veronika Krajsová, prezidentka Asociace Záchranný kruh, její bezpečnostní kampaň ´Ty to zvládne´ na problematiku viditelnosti na silnicích pravidelně poukazuje. Jedním ze základních předpokladů ke sníení tohoto typu dopravních nehod je zajitění řádného technického stavu vozidla jeho provozovatelem. "patně seřízené světlomety mohou dohled řidiče zkrátit a o 30 metrů nebo naopak a 20krát zvýit riziko oslnění protijedoucích řidičů. Pravidelná kontrola osvětlení vozidla je proto velmi důleitá. Existuje i monost nechat si za pár korun reflektory seřídit přímo na STK," připomíná nstrm. Michal Fridrich z Hasičského záchranného sboru ČR.
Dalím rozhodujícím faktorem je rychlost. Řidič by měl vědět, e schopnost bezpečně zastavit vozidlo nebo se vyhnout neosvětlené překáce v nočních hodinách výrazně klesá při rychlosti vyí ne 50 km/h. Zejména při změně pouití světel z dálkových na potkávací by měl řidič sníit rychlost vozidla ke zmíněné hranici. Porovnáme-li pravděpodobnosti úmrtí chodce při střetu vozidlem, tak v padesátikilometrové rychlosti je jeho ance na přeití cca 60 %. S rychlostí vyí jen o 20 km/h je tato ance ani ne desetiprocentní, co je varující údaj.
Jak ji bylo zmíněno, svůj podíl viny na fatálních následcích dopravních nehod při sníené viditelnosti nenesou vak pouze řidiči motorových vozidel. Výrazný a viditelný oděv chodců s reflexními prvky hraje v souboji s časem a odpovídající reakcí za volantem vozu zásadní roli. "S rozsvícenými potkávacími světly uvidí řidič chodce bez reflexních prvků maximálně na padesát metrů. Při osmdesátce tak má jen dvě vteřiny na reakci. Navíc, kdy svítí potkávacími světly, větinou je to kvůli autu v protisměru, které můe řidiči třeba i znemonit se chodci včas vyhnout," potvrzuje plk. Mgr. Pavel íha, vedoucí Odboru sluby dopravní policie Krajského ředitelství policie Karlovarského kraje. Na správnou viditelnost chodce během noci či v mlze má kromě vyuití reflexních prvků vliv také barva oblečení. Zatím co v případě modré barvy oděvu je chodec viděn na vzdálenost přiblině 18 metrů, v případě bílého oděvu se tato hranice viditelnosti posouvá na 55 metrů. I s touto vzdáleností se vak řidič za volantem pohybuje stále pouze v rovině rozpoznaného nebezpečí bez monosti jakékoliv reakce. Naopak oděv s reflexním materiálem posouvá viditelnost chodce a na vzdálenost 200 metrů, která dává dostatečnou dobu na adekvátní a často ivot zachraňující reakci za volantem.
VIDEO K TOMUTO TÉMATU NALEZNETE: ZDE
Také na sociálních sítích FB a YouTube
Zdroj dat: Národní strategie bezpečnosti silničního provozu 20112020, Besip Ministerstvo dopravy/CDV
O kampani Ty to zvládne:
Asociace Záchranný kruh realizuje kampaň Ty to zvládne, ve které představuje inovativní instruktáně analytická videa vycházející z reálných dopravních nehod. V tomto projektu představuje kampaň divákům unikátní spojení reálných záběrů sloek IZS ze zásahů společně s analýzou nehod a preventivně emotivním sdělením z úst záchranářů. Díky analytické části a výpovědím záchranářů zasahujících na místě události seznamuje diváka jak s průběhem zásahu, tak hlavně s důvody vzniku nehody a zejména pak specifikací chyb. Kampaň zdůrazňuje rizika chování na silnici s cílem sníit počet dopravních nehod na minimum.
Více informací: realita.tytozvladnes.cz.
Kampaň "Ty to zvládne setkání s realitou" je financována z Fondu zábrany kod České kanceláře pojistitelů.
O Fondu zábrany sĚkod
Fond zábrany sĚkod je zrĚiĚzen zaĚkonem cĚ. 168/1999 Sb., a veĚcneĚ ho spravuje CĚeskaĚ kancelaĚrĚ pojistiteluĚ, profesniĚ organizace pojisĚtĚoven, ktereĚ jsou opraĚvneĚny na uĚzemiĚ CĚeskeĚ republiky provozovat pojisĚteĚniĚ odpoveĚdnosti za sĚkodu zpuĚsobenou provozem vozidla (povinneĚ rucĚeniĚ). Tyto pojisĚtĚovny do fondu zaĚbrany sĚkod odvaĚdiĚ rocĚneĚ 3 % z prĚijateĚho pojistneĚho z pojisĚteĚniĚ odpoveĚdnosti z provozu vozidla. ProstrĚedky z fondu jsou rozdeĚlovaĚny mezi zaĚkladniĚ slozĚky IZS, tedy hasicĚe, policisty a zaĚchranaĚrĚe, ostatniĚ slozĚky IZS a subjekty realizujiĚciĚ projekty vedouciĚ ke zvyĚsĚeniĚ bezpecĚnosti na silniciĚch a programy prevence v oblasti sĚkod z provozu vozidel.
ViĚce informaciĚ: www.fondzabranyskod.cz.
Autor, zdroj: Svět v bezpečí, http://www.svetvbezpeci.cz