Přihlásit / registrovat

Zapomněli jste heslo?
Registrace

Motorky
Bezpečná doprava > Motorky
BEZPEČNÁ DOPRAVAPRVNÍ POMOCPOŽÁRYOSOBNÍ BEZPEČÍMIMOŘÁDNÉ UDÁLOSTIESHOP

Jak se starat o motorku

Mít správně připravený stroj je pro bezpečnou jízdu plnou skvělých zážitků naprosto klíčové. Pokud své motorce úplně nevěříte, bude ve vás hlodat nervozita a budete se soustředit na věci, na které nemáte. Špatný technický stav také zapříčiní to, že budete neustále vstřebávat negativní informace a návyky, kterých se jenom velmi těžko zbavíte. 100% připravená motorka je základ všeho. Na tyhle věci je potřeba se zaměřit.


Ovládací prvky

Nastavení ovládacích prvků by měla být první věc, kterou na své motorce uděláte a je jedno, jestli máte motorku novou, nebo starší. Každému vyhovuje něco jiného a má jiné tělesné proporce. Proto si na motorku sedněte v rukavicích a botách a nastavte si skon a záběr spojky s přední brzdou (zápěstí by mělo být rovnoběžné s nataženými prsty, ruce nesmí být zalomen!), na levé straně řadicí páčku a zadní brzdu. Další důležitou věcí je vystředění vůle na plynu – v ideálním případě by neměla být žádná, protože má velký vliv na reakci motorky na změnu zatížení. Zkuste si dát řídítka do plného rejdu na obě strany, a pokud se plyn krásně volně vrací, vystřeďte si vůli tak, aby nebyla téměř žádná. Uvidíte, že to funguje bezvadně.

Na co mají vliv?

Na motorce se musíte cítit pohodlně a být schopni ji v každé situaci bezpečně ovládat. Nesmíte se dostat do křeče ani myslet na to, že vám na vašem stroji něco nevyhovuje. Řešit problém až během jízdy je špatně.


Pneumatiky

Gumy jsou naprostý základ, protože mají zásadní vliv na chování motorky. Pokud máte s mašinou nějaký problém nebo se nechová tak, jak byste chtěli, začněte nejdřív od gum. Tím nejdůležitějším je jejich správný tlak. Motocyklové pneumatiky foukáme pouze vzduchem a tlaky je dobré kontrolovat za studena, tedy před jízdou, ne během ní. Na silnici se držte tlaků doporučených výrobcem motorky. Je také nezbytně nutné se zaměřit i na profil pneumatik – pokud má přední guma po stranách vyjeté plošky nebo je zadní už placatá, doporučujeme jejich výměnu. Vždy měňte celou sadu od jednoho výrobce ve správných rozměrech. Dbejte i na stáří pneumatik a chtějte vždy tu nejčerstvější sadu – týden a rok výroby (např. 2410) najdete v malém kolečku označení DOT na každé gumě. Nekupujte ojeté pneumatiky z okruhu, za rozbitou motorku to nestojí (na gumách se nešetří!). Nevěřte tomu, když vám někdo bude říkat, že měkčí guma je vždycky lepší než tvrdší. Ne vždy to musí platit. Měkčí (závodní) směs má sice většinou lepší přilnavost, ale hodně rychle odchází a je potřeba na ni mít správně nastavený podvozek. Tvrdší silniční pneumatika se ohřeje rychleji na svou provozní teplotu a nebude vyžadovat tak důkladné ohřátí, aby správně fungovala.

Na co mají vliv?

Sjeté nebo nesprávně nafoukané pneumatiky výrazně zhoršují jízdní vlastnosti motorky. Na silnici nemá cenu experimentovat s tlakem, ten se řeší jen na okruhu. Gumy na motorce fungují jinak než v autě – tedy je potřeba je nejdřív trochu zahřát, teprve potom budou držet tak, jak mají. Na silnici stačí dva nebo tři kilometry, na okruhu ve svižnějším tempu jedno kolo. Správně zahřátou gumu poznáte tak, že motorka a hlavně řízení jakoby ztvrdne.  Sportovní gumy mají jiný profil než gumy cestovní. Jsou špičatější, aby motorka líp zatáčela a v náklonu měla díky větší kontaktní ploše lepší přilnavost. Dát sportovní gumu na cestovní motorku (aby mi to „líp drželo“) je ale nesmysl, protože sportovní gumy nejsou v přímém směru tak stabilní a na cestovní motorky se nehodí. I na cestovních gumách se dá jet velmi svižně a bezpečně!


Brzdy

Každý výrobce dává do svých motorek vyzkoušené destičky, které fungují dobře s použitými brzdovými kotouči. To ale neznamená, že neexistují destičky lepší. Můžete si vybrat z různých směsí – od standardních, sinterovaných, karbonových až po čistě závodní. Rozdíly v nich jsou markantní, a to jak cenové, tak i ve výsledném brzdném účinku. Pro použití na silnici nedoporučujeme závodní destičky, protože ty potřebují nejdříve zahřát, aby správně fungovaly. Navíc v dešti může být jejich použití hodně nebezpečné. Ze zkušenosti víme, že nejlépe funguje to, co bylo na motorce z prvovýroby. Výrobci doporučují výměnu brzdové kapaliny po dvou letech provozu motorky, ale nic nepokazíte tím, když ji vyměníte každé jaro, než vyjedete. A pokud jezdíte hodně na okruhu, tak doporučujeme výměnu každý půlrok. Brzdy je potřeba – jako všechno – pravidelně čistit. Zamezíte tak zarezavění brzdových pístků, což se často vyskytuje u starších motorek. Brzdy čistěte prostředky, které jsou k tomu určené, a nic nezkazíte, když je občas pořádně vyfoukáte kompresorem.

Na co mají vliv?

Opotřebované destičky nemají potřebný brzdný účinek a ničí kotouče, které se mohou poškrábat, v důsledku čeho pak budou vibrovat.


Řetězová sada

Řetězu věnujte zvláštní péči. Vyčistěte ho a namažte prostředky, které jsou k tomu určené. Měl by být čistý bez povrchové rzi. Potom ho správně napněte, když motorka stojí svou váhou na stojánku. Průvěs nechte 4–5 cm, podle typu motorky se může lišit, ale obecně raději víc než míň.

Na co má vliv?

Přepnutý řetěz může zamezit nebo omezit funkci zadního tlumiče, když se motorka někde víc zhoupne. Nová sada není levná záležitost a správnou péčí můžete životnost řetězu výrazně prodloužit.


Motor

Neuděláte chybu, když po zimě vyměníte olej a filtr. Samozřejmě nezapomeňte ani na filtr vzduchový – ten buď vyměňte za nový, nebo vyperte v prostředku k tomu určeném. Vizuálně zkontrolujte těsnost motoru a přesvědčte se, zda je baterka v dobré kondici, popřípadě ji dobijte určenou nabíječkou. Před jízdou vyzkoušejte, že fungují světla, brzdovka, blinkry a klakson. Nezapomeňte na motolékárničku a podle potřeby doplňte nářadí, jestli jste přes sezonu některé poztráceli.


Podvozek

Pokud nemáte nové nebo zánovní pneumatiky, nemá cenu dělat něco s podvozkem, protože problémy s motorkou vznikají většinou od nich. Správnou funkci podvozku si můžete zkontrolovat sami: Stlačte motorku stejnou silou na řídítka a sedlo. Měla by se v tlumičích zhoupnout rovnoměrně. Pokud tomu tak není, bude nejlepší vyhledat odborníka na seřizování podvozku. Ten vám poradí, zda je podvozek v pořádku, nebo bude potřeba jeho repase (měla by se dělat každé dva roky). Před jízdou zkontrolujte těsnost předních vidlic a zadního odpružení.

Na co má vliv?

Nesprávně fungující podvozek může motorku rozhodit, a to jak v zatáčce, tak na rovince. Pokud si nejste jistí tím, co děláte, svěřte jeho nastavení odborníkovi.


Zdroj: https://www.ibesip.cz/Tematicke-stranky/Cestujeme-na-motorce/Jak-se-starat-o-motorku

Podívej se na fotky nebo videa:

BESIP - Následky dopravní nehodyBESIP - Dopravní nehodaPáteřBezpečnost blízkýchTy to zvládneš.cz - MOTORKÁŘIKřikTy to zvládneš.cz - VIDITELNOSTTy to zvládneš.cz - MOTORKÁŘI - ZRÁDNÁ RYCHLOSTPostup u dopravní nehody LIVE - ZáznamTy to zvládneš.cz - RYCHLOSTKrváceníTy to zvládneš.cz - POZORNOSTTy to zvládneš.cz - RIZIKOVÝ ÚSEKTy to zvládneš.cz - ÚNAVA ŘIDIČŮTy to zvládneš.cz - ETIKATy to zvládneš.cz - ETIKA NA SILNICÍCH (Dlouhá verze)Ty to zvládneš.cz - BEZPEČNÝ ODSTUPZáklon hlavyTy to zvládneš.cz - ŽELEZNIČNÍ PŘEJEZDYTy to zvládneš.cz - BEZPEČNOSTNÍ PÁSYTy to zvládneš.cz - dopravní nehoda PÁTEŘTy to zvládneš.cz - dopravní nehoda KRVÁCENÍPostup u dopravní nehody LIVE - ZáznamTy to zvládneš.cz - RIZIKOVÝ ÚSEKBESIP - Vidět a být viděnBESIP - Dopravní nehodaTy to zvládneš.cz - MOTORKÁŘI - SNADNÁ ZRANITELNOSTBESIP - Rychlost a brzdná dráhaTy to zvládneš.cz - ČASTy to zvládneš.cz - MOTORKÁŘI - ZRÁDNÁ RYCHLOSTTy to zvládneš.cz - MOTORKÁŘITy to zvládneš.cz - MOTORKY NA SILNICIBESIP - Následky dopravní nehodyTy to zvládneš.cz - RYCHLOSTTy to zvládneš.cz - VIDITELNOSTTy to zvládneš.cz - ETIKATy to zvládneš.cz - EMOCE

Stáhni si:

Dopravní výchova - Vystupování, nastupováníDopravní výchova - Kdo přechází silnici správně ?Dopravní výchova - Kdo má majáček?Dopravní výchova - SemaforDopravní výchova - Kterým autem musíme dávat přednost ?Dopravní výchova - Chování na železniciDopravní výchova - Chování ve veřejné dopravěDopravní výchova - Je chování správné ?Dopravní výchova - ChodecDopravní výchova - AutaDopravní výchova - SemaforDopravní výchova - Chování na zastávceDopravní výchova - Vybarvi si obrázek; Je chování správné ?Dopravní výchova - Cestování v hromadných dopravních prostředcíchDopravní výchova - Kdo se na silnici chová špatně ?Dopravní výchova - Dopravní prostředky záchranářůDopravní výchova - Přecházení přechoduDopravní výchova - Je chování správné ?Dopravní výchova - Zákaz vjezdu, hlavní komunikaceDopravní výchova - Výbava kola

Může se hodit:

Reflexní tričko pro dospělé - XXLVětrovka s kapucí - fluorescenční barva žlutá, velikost L, UNISEXVyšívané nažehlovací obrázky střední - žirafa hnědáReflexní samolepky - zvířátka, balení 5ksReflexní taháček hvězdička modráLED klipy na boty černé se zeleným světlemKšiltovka s reflexními pruhy pro dospělé3M Reflexní blikací páska žlutá - splňuje EN13356Reflexní nažehlovací motivyReflexní přívěšek smajlík žlutý"Elephant" dětská reflexní vestaReflexní nažehlovací motivyNažehlovací aplikace velké - kuřátkoReflexní dětská vesta - velikost S - splňuje EN 1150Dětská reflexní vesta s obrázkem vel.MReflexní přívěšek vestaVyšívané nažehlovací obrázky velké - hrochVyšívané nažehlovací obrázky střední - žirafa hnědáAuto žluté - vestičkaSemafor pro autaAuto zelené - vestičkaPřechod pro chodceDeskové hry - DOPRAVNÍ VÝCHOVA15 ks pr. sešitů - DOPRAVNÍ VÝCHOVAZatrub na ní! Ne tak nahlas!SADA VÝUKOVÝCH KARETTvař se, že ti každej dluží!Světelné signályCyklistika - Bezpečnost bikeraPracovní listy - Dopravní výchovaAuto modré - vestičkaPřechod pro chodce - pásAgresivita zabíjí - KamionHASÍCÍ SPREJ PYROCOOL Stezka pro cyklistyPozor děti!Motorkáři - Kontrola řetězuCyklistika - Kontrola brzd

Skutečně se stalo:

Mladík se zákazem řízení ujel na Mostecku od nehody. K vlastní smůle narazil na strážníky

Litvínovští policisté odebrali řidičský průkaz 21letému muži z Českolipska, který ho už neměl mít u sebe. Ten vozidlem dokonce posekal stromky v Horním…Zjistit více

Srážka dvou škodovek a kamionu u Slaného skončila tragicky

Na silnici I/16, na křižovatce u Hobšovic na Kladensku, došlo v pondělí dopoledne nejprve ke srážce dvou osobních automobilů značky Škoda. Jeden z automobilů…Zjistit více

Střet dvou osobních aut a dvou chodců na Zlínsku. Zraněno bylo šest lidí

K vážné dopravní nehodě, která se stala v pondělí, po sedmé hodině ranní, v ulici Školní ve Slušovicích na Zlínsku, vyjeli profesionální hasiči ze stanice Zlín.…Zjistit více

Řidič sdíleného vozu v Praze naboural osm aut. Z místa nehody utekl

Na křižovatce ulic Vaníčkova a Diskařská v Praze došlo ve čtvrtek dopoledne k dopravní nehodě, kdy se řidič sdíleného vozu značky Audi srazil s osobním…Zjistit více

Série dopravních nehod komplikovala dopravu v Jihočeském kraji

Sobotní podvečer se nesl ve znamení mnoha dopravních nehod z nichž se některé neobešly bez zranění. Před sedmou hodinou večer jela řidička vozidla značky Dacia…Zjistit více

Policistům na Mostecku ujížděla posádka kradené škodovky. Řidiče nakonec zastavila až nehoda

Rychle a zběsile, tak by se dala popsat jedna z říjnových služeb mosteckých hlídkařů. Ti získali poznatek o pohybu odcizeného vozidla, které směřovalo od Bíliny…Zjistit více

Řidič v pražských Letňanech naboural do kolony vozů před křižovatkou. Nehodu nepřežil

Ve středu, krátce po 20. hodině, došlo ve Veselské ulici v pražských Letňanech k tragické dopravní nehodě. Řidič osobního vozu, ze zatím neznámých příčin…Zjistit více

Do vozu autoškoly v Pardubicích naboural zezadu jiný řidič. Žák za volantem nadýchal 0,66 promile

Jednadvacetiletý mladík jel v pátek ráno svoji už několikátou jízdu v autoškole. Byla to taky ale jízda na dlouhou dobu poslední. Do vozidla autoškoly zezadu…Zjistit více

Na přejezdu na Novojičínsku se srazil kamion s projíždějícím vlakem

V pondělí 4. listopadu 2024, okolo půl jedenácté dopoledne, došlo v Jakubčovicích nad Ondrou na Novojičínsku k nehodě vlaku a nákladního vozidla. Dle zjištěných…Zjistit více

Naši partneři