Přihlásit / registrovat

Zapomněli jste heslo?
Registrace

Motorky
Bezpečná doprava > Motorky
BEZPEČNÁ DOPRAVAPRVNÍ POMOCPOŽÁRYOSOBNÍ BEZPEČÍMIMOŘÁDNÉ UDÁLOSTIESHOP

Jak se starat o motorku

Mít správně připravený stroj je pro bezpečnou jízdu plnou skvělých zážitků naprosto klíčové. Pokud své motorce úplně nevěříte, bude ve vás hlodat nervozita a budete se soustředit na věci, na které nemáte. Špatný technický stav také zapříčiní to, že budete neustále vstřebávat negativní informace a návyky, kterých se jenom velmi těžko zbavíte. 100% připravená motorka je základ všeho. Na tyhle věci je potřeba se zaměřit.


Ovládací prvky

Nastavení ovládacích prvků by měla být první věc, kterou na své motorce uděláte a je jedno, jestli máte motorku novou, nebo starší. Každému vyhovuje něco jiného a má jiné tělesné proporce. Proto si na motorku sedněte v rukavicích a botách a nastavte si skon a záběr spojky s přední brzdou (zápěstí by mělo být rovnoběžné s nataženými prsty, ruce nesmí být zalomen!), na levé straně řadicí páčku a zadní brzdu. Další důležitou věcí je vystředění vůle na plynu – v ideálním případě by neměla být žádná, protože má velký vliv na reakci motorky na změnu zatížení. Zkuste si dát řídítka do plného rejdu na obě strany, a pokud se plyn krásně volně vrací, vystřeďte si vůli tak, aby nebyla téměř žádná. Uvidíte, že to funguje bezvadně.

Na co mají vliv?

Na motorce se musíte cítit pohodlně a být schopni ji v každé situaci bezpečně ovládat. Nesmíte se dostat do křeče ani myslet na to, že vám na vašem stroji něco nevyhovuje. Řešit problém až během jízdy je špatně.


Pneumatiky

Gumy jsou naprostý základ, protože mají zásadní vliv na chování motorky. Pokud máte s mašinou nějaký problém nebo se nechová tak, jak byste chtěli, začněte nejdřív od gum. Tím nejdůležitějším je jejich správný tlak. Motocyklové pneumatiky foukáme pouze vzduchem a tlaky je dobré kontrolovat za studena, tedy před jízdou, ne během ní. Na silnici se držte tlaků doporučených výrobcem motorky. Je také nezbytně nutné se zaměřit i na profil pneumatik – pokud má přední guma po stranách vyjeté plošky nebo je zadní už placatá, doporučujeme jejich výměnu. Vždy měňte celou sadu od jednoho výrobce ve správných rozměrech. Dbejte i na stáří pneumatik a chtějte vždy tu nejčerstvější sadu – týden a rok výroby (např. 2410) najdete v malém kolečku označení DOT na každé gumě. Nekupujte ojeté pneumatiky z okruhu, za rozbitou motorku to nestojí (na gumách se nešetří!). Nevěřte tomu, když vám někdo bude říkat, že měkčí guma je vždycky lepší než tvrdší. Ne vždy to musí platit. Měkčí (závodní) směs má sice většinou lepší přilnavost, ale hodně rychle odchází a je potřeba na ni mít správně nastavený podvozek. Tvrdší silniční pneumatika se ohřeje rychleji na svou provozní teplotu a nebude vyžadovat tak důkladné ohřátí, aby správně fungovala.

Na co mají vliv?

Sjeté nebo nesprávně nafoukané pneumatiky výrazně zhoršují jízdní vlastnosti motorky. Na silnici nemá cenu experimentovat s tlakem, ten se řeší jen na okruhu. Gumy na motorce fungují jinak než v autě – tedy je potřeba je nejdřív trochu zahřát, teprve potom budou držet tak, jak mají. Na silnici stačí dva nebo tři kilometry, na okruhu ve svižnějším tempu jedno kolo. Správně zahřátou gumu poznáte tak, že motorka a hlavně řízení jakoby ztvrdne.  Sportovní gumy mají jiný profil než gumy cestovní. Jsou špičatější, aby motorka líp zatáčela a v náklonu měla díky větší kontaktní ploše lepší přilnavost. Dát sportovní gumu na cestovní motorku (aby mi to „líp drželo“) je ale nesmysl, protože sportovní gumy nejsou v přímém směru tak stabilní a na cestovní motorky se nehodí. I na cestovních gumách se dá jet velmi svižně a bezpečně!


Brzdy

Každý výrobce dává do svých motorek vyzkoušené destičky, které fungují dobře s použitými brzdovými kotouči. To ale neznamená, že neexistují destičky lepší. Můžete si vybrat z různých směsí – od standardních, sinterovaných, karbonových až po čistě závodní. Rozdíly v nich jsou markantní, a to jak cenové, tak i ve výsledném brzdném účinku. Pro použití na silnici nedoporučujeme závodní destičky, protože ty potřebují nejdříve zahřát, aby správně fungovaly. Navíc v dešti může být jejich použití hodně nebezpečné. Ze zkušenosti víme, že nejlépe funguje to, co bylo na motorce z prvovýroby. Výrobci doporučují výměnu brzdové kapaliny po dvou letech provozu motorky, ale nic nepokazíte tím, když ji vyměníte každé jaro, než vyjedete. A pokud jezdíte hodně na okruhu, tak doporučujeme výměnu každý půlrok. Brzdy je potřeba – jako všechno – pravidelně čistit. Zamezíte tak zarezavění brzdových pístků, což se často vyskytuje u starších motorek. Brzdy čistěte prostředky, které jsou k tomu určené, a nic nezkazíte, když je občas pořádně vyfoukáte kompresorem.

Na co mají vliv?

Opotřebované destičky nemají potřebný brzdný účinek a ničí kotouče, které se mohou poškrábat, v důsledku čeho pak budou vibrovat.


Řetězová sada

Řetězu věnujte zvláštní péči. Vyčistěte ho a namažte prostředky, které jsou k tomu určené. Měl by být čistý bez povrchové rzi. Potom ho správně napněte, když motorka stojí svou váhou na stojánku. Průvěs nechte 4–5 cm, podle typu motorky se může lišit, ale obecně raději víc než míň.

Na co má vliv?

Přepnutý řetěz může zamezit nebo omezit funkci zadního tlumiče, když se motorka někde víc zhoupne. Nová sada není levná záležitost a správnou péčí můžete životnost řetězu výrazně prodloužit.


Motor

Neuděláte chybu, když po zimě vyměníte olej a filtr. Samozřejmě nezapomeňte ani na filtr vzduchový – ten buď vyměňte za nový, nebo vyperte v prostředku k tomu určeném. Vizuálně zkontrolujte těsnost motoru a přesvědčte se, zda je baterka v dobré kondici, popřípadě ji dobijte určenou nabíječkou. Před jízdou vyzkoušejte, že fungují světla, brzdovka, blinkry a klakson. Nezapomeňte na motolékárničku a podle potřeby doplňte nářadí, jestli jste přes sezonu některé poztráceli.


Podvozek

Pokud nemáte nové nebo zánovní pneumatiky, nemá cenu dělat něco s podvozkem, protože problémy s motorkou vznikají většinou od nich. Správnou funkci podvozku si můžete zkontrolovat sami: Stlačte motorku stejnou silou na řídítka a sedlo. Měla by se v tlumičích zhoupnout rovnoměrně. Pokud tomu tak není, bude nejlepší vyhledat odborníka na seřizování podvozku. Ten vám poradí, zda je podvozek v pořádku, nebo bude potřeba jeho repase (měla by se dělat každé dva roky). Před jízdou zkontrolujte těsnost předních vidlic a zadního odpružení.

Na co má vliv?

Nesprávně fungující podvozek může motorku rozhodit, a to jak v zatáčce, tak na rovince. Pokud si nejste jistí tím, co děláte, svěřte jeho nastavení odborníkovi.


Zdroj: https://www.ibesip.cz/Tematicke-stranky/Cestujeme-na-motorce/Jak-se-starat-o-motorku

Podívej se na fotky nebo videa:

Ty to zvládneš.cz - JÍZDA V ZIMĚTy to zvládneš.cz - ŽELEZNIČNÍ PŘEJEZDYPáteřBESIP - Následky dopravní nehodyTy to zvládneš.cz - EMOCETy to zvládneš.cz - NEPOZORNOSTBESIP - Letecká záchranná služba u nehodyTy to zvládneš.cz - VIDĚT A BÝT VIDĚNDopravní nehoda...? TY TO ZVLÁDNEŠTy to zvládneš.cz - DÁLNICETy to zvládneš.cz - ETIKABezpečnost blízkýchVlastní bezpečnostTy to zvládneš.cz - DOVOLENÁ A DLOUHÉ CESTYKrváceníViditelnostTy to zvládneš.cz - MOTORKÁŘI - ZRÁDNÁ RYCHLOSTTy to zvládneš.cz - TRAMVAJE vs. AUTATy to zvládneš.cz - CHODCI NA SILNICIPostup u dopravní nehody LIVE - ZáznamTy to zvládneš.cz - MOTORKY NA SILNICITy to zvládneš.cz - RYCHLOSTTy to zvládneš.cz - VIDITELNOSTTy to zvládneš.cz - MOTORKÁŘI - ZRÁDNÁ RYCHLOSTTy to zvládneš.cz - dopravní nehoda KRVÁCENÍBESIP - Vidět a být viděnTy to zvládneš.cz - MOTORKÁŘI - SNADNÁ ZRANITELNOSTBESIP - Dopravní nehodaTy to zvládneš.cz - ČASTy to zvládneš.cz - RIZIKOVÝ ÚSEKTy to zvládneš.cz - EMOCETy to zvládneš.cz - ETIKABESIP - Rychlost a brzdná dráhaTy to zvládneš.cz - MOTORKÁŘIBESIP - Následky dopravní nehodyPostup u dopravní nehody LIVE - ZáznamTy to zvládneš.cz - dopravní nehoda PÁTEŘ

Stáhni si:

Dopravní výchova - Dopravní značkyDopravní výchova - Přecházení přechoduDopravní výchova - Chování ve veřejné dopravěDopravní výchova - Nastupování do autaDopravní výchova - Chování na zastávceDopravní výchova - Poznáš dopravní značky?Dopravní výchova - Je chování správné ?Dopravní výchova - ViditelnostDopravní výchova - SemaforDopravní výchova - Obleč policistuDopravní výchova - přecházení kolejíDopravní výchova - Výbava kolaDopravní výchova - AutaDopravní výchova - Doprava ve městěDopravní výchova - Chování ve vlakuDopravní výchova - Přecházení vozovkyDopravní výchova - Vidět a být viděnDopravní výchova - Výbava kolaDopravní výchova - Šifrovací strojDopravní výchova - Zákaz vjezdu, hlavní komunikace

Může se hodit:

Reflexní samolepka - strašidýlko, balení 5ksVyšívané nažehlovací obrázky velké - veteránSportovní tričko pánské - fluorescenční barva žlutá, vel. LFleecová čepice/nákrčník - oranžováVyšívané nažehlovací obrázky velké - hříbečekNažehlovací aplikace velké - kočičkaReflexní dětská bezpečnostní vesta velikost SReflexní taška světle fialováSportovní tričko dámské - fluorescenční barva žlutá, vel. SSportovní tričko dámské - fluorescenční barva oranžová, vel. MReflexní vesta pro dospělé - 3 reflexní pruhy ŽLUTÁ - M3M Reflexní přívěšek - splňuje EN13356Dětská reflexní vesta s obrázkem zajíce - splňuje EN 1150Reflexní páska kombinovaná - š. 30 mm - žlutá, balení 5 mLED svítící ventilky na koloReflexní samonavíjecí páska světle červenáHASÍCÍ SPREJ PYROCOOL Světelné signályAgresivita zabíjí - KamionParkovištěTvoje bába je úzká! Objeď to!Zákaz předjížděníDeskové hry - DOPRAVNÍ VÝCHOVAAuto žluté - vestičkaSemafor pro autaStezka pro cyklistyAuto oranžové - vestičkaDopravní výchova - sadaAgresivita zabíjí - MatkaCyklistika - Kontrola brzdSTOPZáchranářský kufříkAgresivita zabíjí - ZačátečniceChodící autoCyklistika - Hnací ústrojíDeskové hry - ZACHRAŇ SE

Skutečně se stalo:

U sjezdu z dálnice D4 na Písecku zemřel při srážce s kamionem motorkář

Nedaleko obce Drhovle na Písecku, u sjezdu z dálnice D4, došlo ve středu odpoledne, krátce po 14. hodině, k tragické dopravní nehodě. Při té se ze zatím…Zjistit více

Po srážce s hasičskou cisternou, spěchající k jiné nehodě, zemřel řidič osobního vozu

V pondělí, krátce před půl sedmou večer, došlo v Jaroměři k vážné dopravní nehodě, při které zemřel řidič osobního vozidla. Osobní automobil se střetl s…Zjistit více

Při nehodě koňského povozu na Českobudějovicku byli zraněni čtyři lidé

Ke kuriózní nehodě došlo v neděli u Třebotovic na Českobudějovicku. Ze zatím neznámých příčin tam došlo k havárii koňského povozu. Na místo ihned po přijetí…Zjistit více

Při nehodě v Olomouci poškodila řidička volkswagenu čtyři zaparkovaná auta. Z místa prý ujela vlivem stresu

Šestapadesátiletá řidička vozidla Volkswagen Golf ve středu, před šestnáctou hodinou, způsobila dopravní nehodu čtyř vozidel na ulici Schweitzerova v Olomouci.…Zjistit více

Při střetu s projíždějícím vlakem v Poděbradech zemřel řidič škodovky

V Revoluční ulici v Poděbradech na Nymbursku došlo v pátek večer k tragické dopravní nehodě. Na železničním přejezdu, zabezpečeném světelnou výstražnou…Zjistit více

Srážka osobního vozu a dvou náklaďáků v Dobré skončila tragicky

Ve čtvrtek, krátce před šestou hodinou ranní, došlo na Frýdecko-Místecku, za sjezdem z dálnice D48, směr obec Dobrá, na křižovatce u nákupního centra, k vážné…Zjistit více

Při srážce motocyklu s autem v Sedlišti na Frýdecko-Místecku byli zraněni tři lidé

Zdravotnická záchranná služba zasahovala v pátek 4. dubna večer u dopravní nehody v obci Sedliště na Frýdecko-Místecku. Střet motocyklu a osobního vozidla byl…Zjistit více

Osm zraněných po nehodě mikrobusu v Plzni. Řidič měl pozitivní test na alkohol i na drogy

Dne 30. března 2025, ve 21:25 hodin, řídil v Plzni – Křimicích, v ulici Chebská, padesátiletý řidič mikrobus tovární značky Volkswagen. V prostoru křižovatky…Zjistit více

Vážná zranění jsou na silnicích mnohem častější, než se zdá

Evropská rada pro bezpečnost dopravy (ETSC) upozorňuje, že pokrok v oblasti bezpečnosti silničního provozu v členských zemích EU je nedostatečný. Jedním z…Zjistit více

Naši partneři